7 min

Umowy z operatorami komórkowymi zawierane są z reguły na kilka lat. W tym czasie klient jest zobowiązany do płacenia określonej kwoty co miesiąc – podobnie, jak w przypadku spłacania rat kredytu czy pożyczki. Nic więc dziwnego w tym, że operatorzy komórkowi (czy też ogółem operatorzy telekomunikacyjni, ponieważ zazwyczaj oferują oni także usługi Internetu i telewizji) weryfikują potencjalnych klientów przed podpisaniem umowy.

Jest to konieczne do rozsądnego zarządzania ryzykiem. Pojedyncza osoba, która nie dotrzymuje warunków umowy i wymaga rozpoczęcia procesu windykacji nie jest dużym problemem dla firmy. Jeśli jednak takich osób będzie więcej, może to realnie wpłynąć na płynność finansową operatora, stąd też konieczność ostrożnego dobierania usługobiorców. Często można w związku z tym spotkać się z pytaniem: czy operator sprawdza klienta w bazach dłużników? Operator komórkowy a BIK – jak wygląda taka procedura? Najważniejsze informacje na ten temat zostały zebrane poniżej.

Operator komórkowy a BIK – kiedy usługodawca sprawdzi klienta w bazie?

Weryfikacja sytuacji finansowej klienta następuje przede wszystkim w przypadku usług abonamentowych, takich jak abonament na komórkę, telewizję czy Internet. Są to bowiem zobowiązania długoterminowe, których niespłacanie wiąże się z powstawaniem szkód dla operatora. Inaczej jest w przypadku wszelkiej maści usług przedpłaconych, czyli przede wszystkim telefonów „na kartę”.

W przypadku takich usług klient nie ma obowiązku dokonania płatności – jeśli tego nie zrobi i będzie miał puste konto, po prostu nie będzie mógł korzystać z usług. Nie zostaną za to naliczone żadne odsetki czy inne kary. Ponadto zrezygnowanie z numeru na kartę jest mniej problematyczne niż zrezygnowanie z abonamentu. Dlatego też procedura zakładania takiego numeru jest znacznie prostsza, szybsza i mniej zobowiązująca niż w przypadku abonamentu, a operator komórkowy nie weryfikuje klienta w BIK ani żadnych innych bazach lub rejestrach.

1 Źródło: https://media.big.pl/informacje-prasowe/660199/mocno-wzroslo-ryzyko-upadlosci-firm-przyspieszyl-tez-wzrost-ich-zaleglosci

Czy operator komórkowy sprawdza BIK?

BIK, czyli Biuro Informacji Kredytowej, to instytucja, która wielu Polakom kojarzy się jako pierwsza, kiedy mowa o narzędziach do sprawdzania płynności finansowej i wiarygodności danej osoby. W BIK-u przechowywane są obowiązkowo informacje o wszystkich aktualnie spłacanych kredytach, a także części pożyczek (warunkiem jest współpraca danej firmy pożyczkowej z Biurem).

Mogą się tam też pojawić informacje o już uregulowanych długach, o ile:

  • dłużnik udzielił na to zgodę (w przypadku zobowiązań spłaconych w terminie),
  • nie minęło 5 lat od spłaty długu (przy zobowiązaniach spłaconych z opóźnieniem).

Do baz Biura Informacji Kredytowej zawsze zaglądają banki przy rozważaniu nowych wniosków o kredyt. Mogą mieć do nich wgląd także firmy pożyczkowe oraz SKOK-i. Jeśli jednak zastanawiamy się, operator komórkowy a BIK – czy sprawdzi on historię kredytową w bazie Biura, odpowiedź brzmi: nie.

Operatorzy telekomunikacyjni nie weryfikują sytuacji finansowej potencjalnego klienta w Biurze Informacji Kredytowej. Nie oznacza to jednak, że nie korzystają z innych, podobnych rejestrów.

Jakie bazy sprawdza operator komórkowy, jeśli nie BIK?

W Polsce działa wiele bur informacji gospodarczej, które przechowują różnego rodzaju informacje o nieterminowych płatnościach – niektóre z nich zajmują się przeterminowanymi płatnościami za usługi telekomunikacyjne, w innych znajdziemy za to na przykład dane o nieuregulowanych mandatach.

Wśród biur, z których najczęściej mogą korzystać operatorzy sieci komórkowych, można wymienić BIG InfoMonitor i Krajowy Rejestr Długów, a także ERIF BIG. BIG InfoMonitor współpracuje z BIK-iem (a mówiąc konkretniej, BIK jest jego głównym aukcjonariuszem), dlatego stosunkowo często te dwie instytucje są ze sobą mylone, ale występują pomiędzy nimi spore różnice.

Jak już wspomniano, w BIK-u znajdują się przede wszystkim informacje o wszystkich czynnych kredytach i części pożyczek. Zakres informacji przechowywanych przez BIG jest znacznie szerszy, bowiem wpisów w jego bazie mogą dokonywać nie tylko banki i firmy pożyczkowe, ale też m.in. dostawcy energii, gminy i sądy, osoby fizyczne czy firmy telekomunikacyjne.

Żeby możliwe było wpisanie danej osoby na listę dłużników, podstawowy dług (bez doliczania do niego odsetek i innych opłat) musi wynosić co najmniej 200 złotych w przypadku konsumentów lub 500 złotych w przypadku przedsiębiorców. Co więcej, dług musi być przeterminowany o co najmniej 60 dni, a dodatkowo dłużnik musiał co najmniej 30 dni wcześniej otrzymać wezwanie do zapłaty z informacją o planie dokonania wpisu w BIG-u w przypadku nieuiszczenia należności.

Operator komórkowy a BIK – jak pozbyć się negatywnych wpisów?

Negatywny wpis w BIG-u można w bardzo prosty sposób „wykasować” – wystarczy w całości spłacić zobowiązanie. W takim przypadku wierzyciel powinien w ciągu 14 dni od uregulowania zobowiązania skontaktować się z BIG-iem w celu usunięcia wpisu (nie musi robić tego sam dłużnik). W przypadku, gdy zobowiązanie cały czas jest nieuregulowane, BIG może przechowywać dane o nim przez 6 lat od momentu wpisu w przypadku konsumentów i 10 lat w przypadku przedsiębiorców.

Warto wiedzieć, że BIG (i inne biura informacji gospodarczej) ma obowiązek raz na 6 miesięcy udostępnić każdemu bezpłatnie kopię danych, które posiada na jego temat. Może się to przydać, jeśli nie jesteśmy pewni, czy przypadkiem nie figurujemy w BIG-u (lub jako sposób na wykrycie ewentualnej kradzieży tożsamości). Sprawdzać siebie w rejestrach dłużników można oczywiście częściej, ale będzie się to już wiązało z pewną opłatą.

Operator komórkowy a BIK – czy negatywne wpisy utrudnią podpisanie umowy?

Operator komórkowy nie sprawdza historii kredytowej w BIK-u, więc wszelkie widoczne tam opóźnienia nie wpłyną negatywnie na szanse na podpisanie z nim umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Inaczej jest w przypadku negatywnych wpisów w BIG-u lub innych rejestrach dłużników.

Obecność potencjalnego klienta w takiej bazie może sugerować operatorowi, że jest to osoba (lub przedsiębiorca) niewiarygodna i podpisanie z nią umowy wiązałoby się z dużym ryzykiem. W związku z tym, w takim przypadku usługodawca może zdecydować, że nie udostępni jej swoich usług. Wiele tutaj zależy od indywidualnej sytuacji i tego, jak wysoki ma być łączny abonament za telefon, telewizję czy Internet.

Warto wspomnieć, że operator może przeprowadzić weryfikację sytuacji finansowej klienta także na inne sposoby, a nie tylko poprzez sprawdzenie list dłużników (na przykład poprzez prośbę o udostępnienie dokumentów związanych z zatrudnieniem i dochodami). Jednak, ogółem mówiąc, proces zawierania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych jest znacznie prostszy i szybszy niż w przypadku umowy o kredyt i pożyczkę, więc nie ma się czego obawiać, o ile nie znajdujemy się na którejś z list dłużników.

2 Źródło: https://media.big.pl/informacje-prasowe/650673/raport-infodlug-dlugi-nalezace-do-2-8-mln-polakow-przekroczyly-81-mld-zl

Operator komórkowy a BIK – podsumowanie

Operator komórkowy a BIK to warta uwagi kwestia, biorąc pod uwagę, że zdecydowana większość osób prędzej czy później podpisze umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych – czy to w zakresie Internetu, telewizji czy telefonii komórkowej. Trzeba być przygotowanym na to, że usługodawca weźmie w takim przypadku potencjalnego klienta pod lupę i prześwietli jego sytuację finansową, między innymi za pomocą działających w naszym kraju baz dłużników.

Jednocześnie wbrew temu, co można usłyszeć, operatorzy telekomunikacyjni nie zaglądają do BIK-u, gdzie mieszczą się dane o aktualnie spłacanych zobowiązaniach (oraz części już spłaconych), w tym tych regulowanych na czas. Pozyskują informacje jedynie z BIG-u, a także innych podobnych rejestrów – jeśli nie posiadamy aktualnie opóźnień w spłacie długów, nie musimy się obawiać, że zostaniemy w nich znalezieni.

Oceń ten post

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Zadzwoń teraz

Wypełnij wniosek online
To tylko 2 minuty

Wypełnij wniosek