split payment

Split payment – co to jest i z czym się wiąże ?

1 sierpnia 2017 roku uchwalono ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. W jej wyniku w dokumencie dotyczącym VAT dodano rozdział o split payment, który objął przedsiębiorców obowiązkiem korzystania z tego rodzaju płatności od 1 listopada 2019 roku. Czego jednak dotyczy ten mechanizm i jakie niesie za sobą konsekwencje? Wyjaśniamy!

Co to jest split payment?

Zacznijmy od wyjaśnienia, co to jest split payment. Ten anglojęzyczny zwrot dosłownie oznacza „płatność podzieloną”. W praktyce oznacza to, że płatność dociera do sprzedawcy podzielona na dwie części – kwotę netto i należny podatek VAT. Ta druga część trafia na osobne konto VAT służące do rozliczania podatku od towarów i usług. Sprzedawca ma zaś do niego ograniczony dostęp i nie może swobodnie gospodarować zgromadzonymi na nim pieniędzmi. Co ważne, split payment nie oznacza, że nabywca musi dokonywać dwóch osobnych płatności – środki rozdzielane są pomiędzy właściwe rachunki bankowe automatycznie. Takie regulacje wprowadzono, by zapobiec unikaniu płacenia podatku VAT przez przedsiębiorców oraz zapewnić większą stabilność wpływów z tego tytułu. Split payment pozwala bowiem na bardziej precyzyjną kontrolę płatności i odprowadzanego podatku.

 

 

Oddzielny rachunek VAT – o co chodzi? Jak go założyć?

Powyższe oznacza, że przedsiębiorca musi mieć poza standardowym kontem firmowym oddzielny rachunek VAT. O co chodzi i jak go założyć? Również nie jest to tak skomplikowana procedura, jak mogłoby się wydawać. Za prowadzenie osobnego konta VAT odpowiada bank lub SKOK, którego klientem jest dana firma, a jego założenie nie wymaga podpisywania dodatkowych umów czy innego rodzaju złożonych formalności. W istocie każdy rachunek płatnika VAT uzyskał automatycznie dodatkowe osobne konto przeznaczone do gromadzenia środków na podatek.

Kogo dotyczy płatność podzielona i osobne konto VAT?

Od 1 listopada 2019 roku obowiązkowy split payment dotyczy transakcji związanych z dostawami towarów oraz świadczeniem usług wymienionych w załączniku nr 15 ustawy o VAT między podatnikami (B2B). Według nowego prawa zastosowanie procedury jest konieczne, gdy zostaną spełnione wszystkie poniższe warunki:

  • obowiązek podatkowy, dostawa towaru lub wykonanie usługi oraz data wystawienia faktury przypadają po 31 października 2019 roku,
  • wartość brutto transakcji wynosi 15 tys. zł lub więcej,
  • co najmniej jedna pozycja z faktury została wymieniona w załączniku 15 znowelizowanej ustawy o VAT,
  • transakcja należy do grupy B2B, to znaczy zarówno sprzedawca, jak i nabywca są podatnikami VAT (nabywca może być podatnikiem czynnym lub zwolnionym).

Podzielona płatność nie obowiązuje więc wszystkich płatników VAT, a ponadto ma zastosowanie jedynie w przypadku niektórych transakcji.

Split payment – konsekwencje dla sprzedawców i dostawców usług 

Sprzedawcy towarów i dostawcy usług umieszczonych w załączniku 15 ustawy są zobowiązani dla wszystkich transakcji spełniających powyższe warunki wystawiać faktury z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności”. W przeciwnym razie grozi im kara w wysokości dodatkowych 30% kwoty podatku wskazanej na fakturze. Warto jednak wiedzieć, że ewentualne pomyłki można skorygować, poprzez:

  • fakturę korygującą – usuwającą błędy z faktury,
  • notę korygującą wystawioną przez nabywcę.

Poza tym nowe regulacje nie nakładają na przedsiębiorców nowych obowiązków – muszą mieć jednak firmowy rachunek bankowy (w banku lub SKOK), do którego będzie mogło być przypisane osobne konto VAT.

 

 

Pamiętaj, że jeśli masz trudne do uregulowania zobowiązania wobec ZUS lub US, Habza Finanse może pomóc Ci uzyskać potrzebne środki.

Split payment – konsekwencje po stronie nabywców

Również przedsiębiorcy znajdujący się w roli nabywcy przy zawieraniu transakcji objętych obowiązkiem split payment mogą narazić się nieprzyjemne konsekwencje. Jeżeli nabywca nie zastosuje się do konieczności użycia mechanizmu podzielonej płatności, zostanie objęty karą wynoszącą 30% należnego podatku VAT według dotyczącej transakcji faktury. Należy pamiętać, że aby dokonać płatności split payment, należy zastosować skonstruowany według zasad określonych przez bank lub SKOK komunikat przelewu. Wskazuje się tam kwotę VAT, kwotę sprzedaży brutto, numer faktury i NIP dostawcy. Podział środków na osobne rachunki bankowe nastąpi automatycznie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wypełnij wniosek online
To tylko 2 minuty

Wypełnij wniosek

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Zadzwoń teraz