5 min
wywiadownia gospodarcza

W przypadku niektórych umów lub transakcji zbadanie rzetelności kontrahenta jest niezwykle istotne. Wywiadownia gospodarcza powstała właśnie do tego celu. Jej działalność polega na gromadzeniu informacji o sytuacji gospodarczej jak największej liczby przedsiębiorstw. Dzięki temu generowane są specjalne raporty, które pomagają właścicielom firm.

Wywiadownia gospodarcza – co to jest?

Wywiadownia gospodarcza jest firmą pozyskującą dane o sytuacji rynkowej przedsiębiorstw. W ten sposób ma być minimalizowane ryzyko współpracy z nieuczciwymi kontrahentami. Wywiadownia generuje różne raporty na podstawie zebranych danych, dzięki czemu przedsiębiorcy przed zawarciem umowy mogą poznać wszystkie potrzebne szczegóły. Można samodzielnie wybrać, który konkretnie kontrahent zostanie sprawdzony.

Warto zauważyć, że to spora oszczędność dla firm. Nie muszą przeprowadzać badania samodzielnie. Oprócz tego minimalizują potencjalne straty związane z niewypłacalnością kontrahentów czy nieuczciwymi praktykami. Warto sprawdzać rzetelność drugiej strony przed zawarciem umowy, by unikać takich sytuacji. Wywiadownia gospodarcza zbierze informacje o wybranym przez przedsiębiorcę kontrahencie i dostarczy odpowiedni raport. Klient wysokiego ryzyka zostanie wykryty natychmiast.

Jak powstała wywiadownia gospodarcza?

W drugiej połowie XIX wieku zwiększyło się zapotrzebowanie na informacje gospodarcze. Wtedy też powstały wywiadownie. Początkowo nazywały się biurami informacyjnymi. W 1833 roku w Paryżu Eugene-Francois Vidocq założył pierwszą taką działalność świadczącą usługi śledcze i kredytowe.

Po 1894 roku zaczęto otwierać tego rodzaju firmy na terenie Polski. Pojawiły się filie biur Schimmelpfenga, Adolfa Rosenthala czy Klaczkina lub Piechockiego. W 1905 roku przygotowano Ustawę o biurach informacji handlowych.

Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę rozwijała się instytucja wywiadowni gospodarczej. Bardzo popularne były między innymi takie placówki jak Biuro Kredytowo-Informacyjne „Wywiad” we Lwowie czy też Międzynarodowe Biuro Informacyjne Providentia Bronisława Abramowicza. Po 1989 powstały nowe wywiadownie – Info-Net oraz Info-Credit.

Jakie funkcje pełni wywiadownia gospodarcza?

Należy wiedzieć, że wywiadownia gospodarcza zawsze korzysta z wiarygodnych legalnych źródeł, które są ogólnodostępne. Tak naprawdę każdy może znaleźć te informacje – przy odpowiednim zasobie czasu oraz pieniędzy oczywiście. Wywiadownia gospodarcza może jednak wyręczyć przedsiębiorcę. Wtedy zadanie zostanie wykonane znacznie szybciej oraz często bardziej skrupulatnie.

Wywiadownia sprawdza rejestry dłużników, sytuację finansową wybranej firmy, powiązania kapitałowe i osobowe oraz wiele innych informacji. Często analizowana jest również giełda długów. Później wszystkie dane są zbierane w wygodny, a także rzetelnie przygotowany raport. Przedsiębiorca natychmiast ma wszystkie potrzebne informacje precyzyjnie zebrane. Dzięki temu unikamy „wątpliwej jakości” kontrahentów, którzy mogliby przynieść szkody dla firmy.

Polska wywiadownia gospodarcza – lista tego rodzaju działalności na terenie kraju

Wywiadownia gospodarcza nie jest tylko jedna. Na terenie Polski znajdziemy naprawdę sporo tego rodzaju instytucji. Tak jak wspominaliśmy wyżej – działalność wywiadowni rozpoczynała się w kraju już od 1894 roku. Przez lata powstawało i upadało wiele firm.

Poniżej przedstawiamy kilka najpopularniejszych wywiadowni gospodarczych, które obecnie działają na terenie Polski:

  • InfoCredit,
  • Polska Wywiadownia Gospodarcza,
  • PWG Skarbiec,
  • Dun & Bradstreet Poland,
  • Coface,
  • Creditreform Polska.

Warto wiedzieć, że usługi różnych wywiadowni gospodarczych mogą nieco różnić się od siebie. Otrzymamy inne informacje oraz niektóre firmy działają znacznie dokładniej niż inne. Można również skorzystać z oferty kilku instytucji, by uzyskać jeszcze bardziej precyzyjne dane.

Jakie informacje zawiera raport wywiadowni gospodarczej?

Zestaw danych może różnić się zależnie od wybranej instytucji. Niektórzy przedsiębiorcy korzystają z kilku wywiadowni gospodarczych, by potwierdzić dane. Zbierane informacje mają na celu udowodnienie, że dany kontrahent jest rzetelny lub nie. Tak jak wspominaliśmy wyżej – wykorzystywane są wyłącznie legalne i ogólnodostępne źródła.

Informacje, które wywiadownia gospodarcza najczęściej zawiera w raporcie to:

  • zestawienie raportów handlowych, sprawozdań finansowych, baz danych, analiz itd.;
  • sprawozdanie statusu VAT;
  • powiązania kapitałowo-osobowe;
  • informacja, czy dana firma kwalifikuje się jako przedsiębiorstwo w trudnej sytuacji;
  • informacje związane z bazami dłużników;
  • dane kontrahenta, które są ogólnodostępne wraz z ewentualnymi opiniami byłych współpracowników.

Oczywiście zestaw jest bardziej rozbudowany. Mimo wszystko wiele zależy od wybranej instytucji oraz konkretnej sprawy czy też kontrahenta i przedsiębiorcy.

Wywiadownia gospodarcza – jakie korzyści płyną z jej funkcjonowania?

Przede wszystkim przedsiębiorcy mogą uniknąć współpracy z nieuczciwymi, niewypłacalnymi lub nierzetelnymi kontrahentami. W ten sposób zabezpieczają się przed potencjalnymi stratami wizerunkowymi czy też finansowymi. Warto zauważyć, że korzystanie z usług wywiadowni gospodarczej jest naprawdę niedrogie – ceny oscylują w okolicach kilkudziesięciu złotych za raport dotyczący jednego przedsiębiorstwa.

Istnienie takich instytucji sprawia, że firmy muszą dbać o swój PR, klientów oraz wizerunek. Inaczej wywiadownie gospodarcze bardzo szybko wychwycą jakiekolwiek nieścisłości. Sprawia to, że na rynku jest mniej nierzetelnych kontrahentów. Jeżeli ktoś ma problemy ze spłatą kredytu, wywiadownia zapewne wykryje taką informację.

Warto także zwrócić uwagę na zabezpieczenie przy transakcjach z ogromnymi kwotami w tle. Wtedy sprawdzenie uczciwości kontrahenta jest szczególnie istotne. Raport wywiadowni gospodarczej to bardzo mały wydatek, który przelewamy bezpośrednio ze swojego ROR.

Kiedy warto skorzystać z usług wywiadowni gospodarczej?

Najlepiej przed rozpoczęciem współpracy z nowym kontrahentem. Warto pamiętać, że im wyższe pieniądze wchodzą w grę, tym większe jest ryzyko.

Ile kosztują usługi wywiadowni gospodarczej?

Ceny oscylują w okolicach od około 30 do 100 zł. Niemal każdy może sobie pozwolić na raport wywiadowni gospodarczej.

Czy informacje od wywiadowni gospodarczej są decydujące?

Dają pewien pogląd na wizerunek kontrahenta. Mimo wszystko nie jest to niepodważalne potwierdzenie, że dana osoba będzie rzetelna i uczciwa.

Oceń ten post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Zadzwoń teraz

Wypełnij wniosek online
To tylko 2 minuty

Wypełnij wniosek