7 min
otrzymanie-monitu-w-praktyce-co-oznacza-i-czego-nalezy-sie-spodziewac

Korzystanie z produktów bankowych czy ofert instytucji pozabankowych niewątpliwie pozwala poprawić sytuację finansową niejednej osoby. Możliwość rozłożenia sprzętu na raty czy finansowanie zakupu samochodu oraz nieruchomości to praktyki na ogół stosowane, z którymi wcześniej czy później każdy z nas ma lub miał do czynienia. Systematyczne regulowanie należności pozwala cieszyć się w pełni i korzystać z rozwiązania, na jakie się zdecydowaliśmy. Zdarza się jednak, że w związku z zobowiązaniem, na które się zdecydowaliśmy, otrzymujemy monit. Czym jest monit i co w praktyce oznacza jego otrzymanie?

Monit – czym jest i kiedy możemy go otrzymać?

Terminowe regulowanie należności jest obowiązkiem każdego konsumenta, który zdecydował się na korzystanie z pewnego rodzaju rozwiązań finansowych. Kiedy dokonujemy spłaty tych należności w określonym na fakturze terminie, nie grozi nam naliczanie dodatkowych opłat czy odsetek. Kiedy jednak chociażby jedna płatność zostanie pominięta, bądź wpłata nie dotrze na czas do banku, który udzielił nam kredytu, musimy liczyć się z tym, że otrzymamy monit

Znajdziemy dla Ciebie korzystny kredyt konsolidacyjny ze stałym oprocentowaniem!

Skontaktuj się z doradcą Habza Finanse!

Co to jest monit?

Zanim przejdziemy do szczegółowych informacji o monicie, warto zapoznać się z jego definicją. Tu należy wspomnieć, że monit jest dokumentem używanym głównie przez banki i instytucje finansowe, jednak zdarza się, że wystawiany on jest także przez dostawców usług energii, gazu czy telefonii. Monit jest niczym innym jak wezwaniem do zapłaty osoby, która zwleka z terminowym uregulowaniem należności wynikających z umowy zawartej między kredytodawcą czy usługodawcą, a odbiorcą. Pomijając nomenklaturę bankową, monit można by nazwać ponagleniem do zapłaty czy przedsądowym wezwaniem do zapłaty. 

Monit wysłany może być do dłużnika w różnych formach, jednak najczęściej do czynienia mamy z:

  • dokumentem wysłanym w formie papierowej;
  • dokumentem wysłanym w formie elektronicznej;
  • wiadomością SMS;
  • bezpośrednim kontaktem telefonicznym ze strony wierzyciela.

Monit przedsądowy – kiedy się go spodziewać?

Zaleganie z płatnościami wynikającymi z umów bankowych skutkować może nie tylko otrzymaniem ponagleń do zapłaty, ale także wypowiedzeniem ich przez bank. Jednak zanim instytucja bankowa zdecyduje się rozwiązać z nami umowę, decyduje się na mniej dotkliwe kroki, w postaci przypomnień czy ponagleń. Jednym z nich jest monit przedsądowy. Kiedy można się go spodziewać? Otrzymanie monitu przedsądowego nie jest następstwem każdorazowego opóźnienia w spłacie. Bardzo często, kiedy spóźnimy się z zapłatą o jeden czy dwa dni, nie zostaną podjęte żadne kroki w kierunku windykacji. Każdy bank również proces odzyskiwania swoich należności podzielony ma na etapy:

  1. Informacja za pomocą SMS bądź maila o braku płatności w terminie – zazwyczaj przypomnienie takie otrzymamy po 2-3 dniach od terminu wymagalności zapłaty zobowiązania
  2. Telefoniczne przypomnienie o zaległości i ustalenie terminu spłaty – kiedy brak jest jakiejkolwiek reakcji na wcześniej wysyłane wiadomości, wierzyciel bardzo często podejmuje krok w postaci telefonicznego kontaktu i ustalenia konkretnej daty, do której dłużnik zobowiązuje się spłacić zaległość.
  3. Pisemny monit – pierwszą pisemną informację o braku płatności otrzymujemy mniej więcej po dwóch tygodniach od ustalonego terminu spłaty zobowiązania
  4. Monit przedsądowy – w zależności od procedur, monit ten trafia do dłużnika, kiedy ten spóźnia się z zapłatą zaległości co najmniej miesiąc. Monit ten jest ostatnim krokiem przed podjęciem procedury wypowiedzenia umowy i skierowania sprawy na drogę sądową.

Monit ostateczny – czym jest?

Czym jest więc monit ostateczny? To nic innego jak ostateczne przedsądowe wezwanie do zapłaty należności. W dokumencie tym wierzyciel jednoznacznie wskazuje termin, do którego dłużnik ma czas na wniesienie zapłaty. Warto zaznaczyć, że brak płatności w wyżej wyznaczonym terminie skutkować może wniesieniem sprawy na drogę sądową bez dodatkowego informowania o tym dłużnika.

Jak napisać monit?

Monit napisać można samodzielnie, jednak banki czy instytucje świadczące i sprzedające swoje usługi z reguły posiadają gotowe wzory wezwania do zapłaty. Bardzo często współpracują oni z prawnikami, którzy na bieżąco poprawiają treści wysyłanych monitów do klientów tak, aby odpowiadały one najnowszym rozporządzeniom. Istotne jest, aby pamiętać, że monit nie może być wystawiony na:

  • należność, której nie upłynął wskazany na fakturze okres płatności;
  • dług przedawniony.

Monit – co powinien zawierać?

Świadomość w zakresie poprawności otrzymywanych dokumentów pozwala uniknąć sytuacji, w których wystawiony monit nie zobowiązuje dłużnika do zapłaty. Zastanawiasz się, czy monit, który otrzymałeś, jest poprawnie napisany, a może poszukujesz informacji jak napisać monit samodzielnie. Niezależnie od sytuacji, monit powinien zawierać:

  • dane osobowe zarówno wierzyciela, jak i dłużnika;
  • datę oraz miejscowość sporządzenia monitu;
  • informacje o zadłużeniu, w tym jego wysokość, pierwotną datę zapłaty faktury oraz tytuł, z jakiego powstało;
  • wysokość dodatkowych odsetek powstałych wskutek nieterminowości;
  • poprawny numer konta bankowego, na który należy uiścić zaległą płatność;
  • termin płatności zaległości, który zazwyczaj wynosi 14 dni od dnia otrzymania monitu;
  • odręczny podpis wierzyciela lub osoby upoważnionej do wystawienia takiego dokumentu.

Na internecie dostępne są gotowe wzory monitów, które służyć mogą jako przykład do stworzenia tego typu wezwania do zapłaty. Istotne jest, że brak któregokolwiek z elementów skutkuje nieważnością wystawionego dokumentu.

Monit przypomnienie o zapłacie – jak na niego zareagować?

Otrzymanie monitu do zapłaty nie oznacza, że umowa pomiędzy nami a instytucją bankową czy inną firmą, która wystawiła owo przypomnienie, została wypowiedziana. Jednak jest to pierwszy krok do jej wypowiedzenia, a brak płatności skutkować może naliczaniem się dodatkowych opłat z tytułu odsetek. Należy więc bezwzględnie pamiętać o tym, by regulować swoje należności w terminie oraz odpowiednio reagować na otrzymane monity. Jeśli zdarzyło nam się otrzymać monit, należy niezwłocznie sprawdzić, czy rzeczywiście nie dokonaliśmy owej płatności. Jeśli wpłata została przez nas zlecona, naszym obowiązkiem jest sprawdzenie, dlaczego nie dotarła do odbiorcy. W wielu przypadkach okazuje się, że regulując płatność po wskazanym terminie, wierzyciel wystawił monit, który dotarł do nas po czasie, w którym uregulowaliśmy już należność. Warto wtedy skontaktować się z wierzycielem i upewnić się, czy płatność została zaksięgowana.

Jeśli jednak nie zapłaciliśmy raty swojego zobowiązania, należy niezwłocznie po otrzymania monitu do zapłaty wykonać przelew. Uchroni to nas przed dodatkowymi kosztami oraz wypowiedzeniem umowy pomiędzy stronami. 

Znajdziemy dla Ciebie korzystny kredyt konsolidacyjny ze stałym oprocentowaniem!

Skontaktuj się z doradcą Habza Finanse!

Monit – ile kosztuje monit?

Wystawienie monitu nigdy nie jest całkowicie bezpłatne. Ile więc kosztuje monit? Wszystko zależy od tego, w jakiej formie jest on wysłany. Najniższy koszt poniesiemy kiedy wierzyciel wyśle do nas wiadomość tekstową w postaci SMSa czy maila. Zazwyczaj doliczona zostanie opłata w wysokości nieprzekraczającej 10 zł. Jeśli jednak bank czy inna instytucja wyśle do nas monit w formie tradycyjnego listu, możemy liczyć się z koniecznością pokrycia jego kosztu w wysokości nawet 50 zł. To, ile kosztuje monit, możemy sprawdzić w tabeli opłat i prowizji, która dołączona jest do każdej zawieranej umowy. 

Oceń ten post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Zadzwoń teraz

Wypełnij wniosek online
To tylko 2 minuty

Wypełnij wniosek