Źródeł finansowania firm jest naprawdę wiele. Można wśród nich wyróżnić, chociażby pożyczki, kredyty czy zewnętrznych inwestorów. Bardzo często spotykanym rozwiązaniem jest także leasing. Korzystanie z nich samo w sobie nie jest niczym złym, a wręcz przeciwnie. Może ono pozwolić na szybszy rozwój firmy i usprawnienie jej działania bez wyczerpywania firmowych oszczędności. W tym artykule chcielibyśmy skupić się konkretnie na leasingu, a dokładniej mówiąc: na jego dwóch podstawowych rodzajach. Leasing operacyjny a finansowy to bardzo ciekawy temat, ale stosunkowo złożony, więc warto dokładnie go objaśnić. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że oba te typy leasingu mają wiele do zaoferowania przedsiębiorcom i w wielu przypadkach skorzystanie z któregoś z nich będzie korzystną decyzją. Leasing operacyjny a finansowy, czyli czym jest leasing? Zanim przejdziemy do wskazywania różnic między poszczególnymi typami leasingu, warto pokrótce wyjaśnić, czym jest leasing ogółem. To sposób finansowania oferowany przez specjalne firmy leasingowe, co wiąże się z bardziej liberalnymi wymaganiami wobec klientów niż chociażby w przypadku kredytów firmowych w banku. W ramach leasingu można sfinansować wiele różnego rodzaju ruchomości lub nieruchomości potrzebnych do działania i rozwoju firmy. Bardzo często przedmiotem leasingu są pojazdy (samochody osobowe, ciężarówki i nie tylko), ale jest także wiele innych opcji. W leasing można wziąć, chociażby narzędzia, maszyny, sprzęt komputerowy czy elementy wyposażenia biura. Jeśli chodzi o tryb spłaty, to przypomina on typowe kredyty i pożyczki. Co miesiąc trzeba bowiem uregulować ratę leasingową. Znaczącą różnicą, względem wspomnianych innych popularnych produktów finansowych, jest możliwość pojawienia się na samym końcu okresu spłaty konieczności lub możliwości zapłacenia określonej kwoty wykupu, aby przejąć przedmiot leasingu na własność. Jeśli wykup jest opcjonalny i się na niego nie zdecydujemy, leasing pełni formę swoistego wynajmu długoterminowego. 1 Źródło: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Polski-rynek-leasingu-zaczal-rosnac-Zapowiada-sie-rekordowy-rok-8161383.html Leasing operacyjny a finansowy – koszty uzyskania przychodu Leasing operacyjny a finansowy różnią się przede wszystkim w kwestiach podatkowych, a dokładniej w zakresie tego, jak należy je rozliczać i co można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Jeśli chodzi o popularniejszy leasing operacyjny, to jego przedmiot znajduje się aż do momentu wykupu (opcjonalnego lub obowiązkowego) w ewidencji środków trwałych leasingodawcy. W ten sytuacji to firma leasingowa ma prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Jednocześnie leasingobiorca leasingu operacyjnego ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu bardzo wielu aspektów związanych z leasingiem (o ile wybrał taką formę opodatkowania, która pozwala na obniżanie podstawy opodatkowania o koszty uzyskania przychodów). Mowa tutaj o ewentualnych kosztach wstępnych związanych z podpisaniem umowy leasingowej, a także o całości wszystkich rat, koszcie wykupu oraz opłatach związanych z codziennym użytkowaniem. Leasing finansowy daje inne możliwości w zakresie optymalizacji podatkowej. Już od momentu podpisania umowy leasingobiorca może zaliczyć daną maszynę, narzędzie, pojazd czy cokolwiek innego, co stało się przedmiotem leasingu do swojej ewidencji środków trwałych, a tym samym ma prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Dodatkowo może zaliczyć w poczet kosztów uzyskania przychodu także część odsetkową raty leasingowej (nie jej całość), a także codzienne koszty użytkowania. Czy leasing z wysoką wartością wykupu jest opłacalny? Przeczytaj nasz artykuł. Podatek VAT w leasingu operacyjnym a finansowym Kolejna ważna różnica, jeśli chodzi o leasing operacyjny a finansowy, dotyczy podatku VAT, czyli podatku od towarów i usług. Trzeba go opłacić w przypadku zarówno jednego, jak i drugiego typu leasingu, ale w zupełnie innym trybie. Mianowicie w przypadku leasingu operacyjnego, który traktowany jest w kontekście VAT-u jako usługa, podatek naliczany jest osobno do każdej raty leasingowej. Podstawą opodatkowania jest wartość netto danej raty. Z kolei leasing finansowy jest już traktowany nie jako usługa, a dostawa towarów. Z tego względu VAT należy opłacić z góry, czyli od razu za całość umowy, już przy pierwszej racie leasing. W tym wypadku podstawą opodatkowania jest suma wszystkich płatności leasingowych, które dopiero nastąpią. Warto wrócić w tym miejscu do kwestii odliczeń podatkowych i wskazać, jak wygląda ona w przypadku zakupu pojazdów osobowych i VAT-u z tym związanego. Zarówno w przypadku leasingu finansowego, jak i operacyjnego istnieje możliwość odliczenia 50% podatku VAT, ale na nieco innych zasadach. Wynika to ze wskazanego powyżej faktu, że pierwszy z nich jest traktowany jako dostawa towarów, a drugi jako usługa. Przy leasingu finansowym, wymagającym opłacenia całego VAT-u z góry, wystarczy odliczyć 50% od całości zapłaconego podatku. Z kolei w przypadku leasingu operacyjnego, skoro VAT płaci się przy każdej racie, to również każdorazowo można odliczać 50% od dokonanej płatności. Należy więc dokładnie pilnować, od których rat odliczyło się już podatek, a od których jeszcze nie, aby nie popełnić w tym zakresie błędu. Kredyt czy leasing – co lepsze dla małej firmy? Sprawdź! Leasing operacyjny a finansowy – kwestie formalne Nie ma sprecyzowanych wymagań, jeśli chodzi o maksymalny czy minimalny czas trwania umowy leasingu finansowego, natomiast musi to być umowa na czas określony. W związku z tym może on być dobrym rozwiązaniem zarówno dla firm szukających rozwiązań krótkoterminowych, jak i długoterminowych. Inaczej wygląda to w przypadku leasingu operacyjnego. Prawo jasno określa, ile musi wynosić co najmniej jego umowa. Nie może ona być zawarta na okres krótszy niż 40% okresu amortyzacji danego pojazdu, urządzenia czy narzędzia. Prawo ustala inny okres amortyzacji dla poszczególnych przedmiotów leasingu, więc warto to sprawdzić przed zaciągnięciem umowy. Przykładowo, dla samochodów osobowych lub dostawczych, czyli jednych z najpopularniejszych przedmiotów leasingu, umowa musi trwać minimum 24 miesiące. Dla niektórych innych urządzeń czy maszyn wymagany okres może być jeszcze dłuższy, w związku z czym leasing operacyjny może być niedostępny dla osób i firm stawiających na rozwiązania krótkoterminowe. Maksymalny okres trwania leasingu operacyjnego to z kolei 60 miesięcy, niezależnie od tego, co jest przedmiotem leasingu. Wykup w leasingu operacyjnym a finansowym Jak już wcześniej zauważono, leasing może, ale nie zawsze musi wiązać się z obowiązkiem zakupienia danego przedmiotu. Tutaj również znaczenie ma to, na jaki jego typ się zdecydujemy, ponieważ leasing operacyjny a finansowy różnią się nieco w tym zakresie. W przypadku leasingu operacyjnego można spotkać oferty zarówno z obowiązkowym, jak i z opcjonalnym wykupem. Następuje on zazwyczaj przy ostatniej racie, a w zależności od ustaleń jego koszt może być symboliczny (na przykład 1% wartości przedmiotu leasingu) lub stosunkowo duży (można niekiedy spotkać się z kosztem wykupu na poziomie 15-20%, na przykład w przypadku krótkoterminowego leasingu samochodów osobowych). Jeśli zaś chodzi o leasing finansowy, tutaj leasingodawcy mają znacznie mniejsze pole do manewru. Jako że już na samym początku leasingobiorca wpisuje dany przedmiot do swojej ewidencji środków trwałych, to nie ma możliwości wzięcia takiego leasingu bez wykupu jego przedmiotu. Leasing operacyjny i finansowy a nowa firma Każdy leasingodawca może mieć własne zasady odnośnie do potencjalnych klientów, natomiast, ogółem mówiąc, jako źródło finansowania można wybrać leasing dla nowych firm. Wiąże się on z relatywnie niewielką ilością formalności, jeśli chodzi o jego zaciąganie. Zastosowanie właściwej optymalizacji podatkowej jest bardziej złożone, zwłaszcza w przypadku leasingu finansowego, ale dobra księgowa powinna bez problemu sobie z tym poradzić. Chociaż nowe firmy mogą korzystać zarówno z leasingu operacyjnego, jak i finansowego, to w większości przypadków decydują się one na leasing operacyjny. Wynika to przede wszystkim ze znacznie niższych kosztów początkowych. Początkująca firma może po prostu nie dysponować środkami na to, aby już przy pierwszej racie opłacić z góry VAT od całości leasingu. Wzięcie leasingu operacyjnego, czy finansowego – co się bardziej opłaca? Jednym z najczęściej spotykanych pytań, jeśli chodzi o leasing operacyjny a finansowy, jest to dotyczące ich opłacalności. Trudno jest jednak wskazać faworyta, ponieważ wiele tutaj zależy od okoliczności. Nie da się ukryć, że spośród tych dwóch rodzajów leasingu znacznie częściej wykorzystywany jest leasing operacyjny. Głównie z racji na to, że pozwala on wliczyć w koszty uzyskania przychodu całość raty leasingowej, koszt wykupu i inne opłaty. Mniejsza popularność leasingu finansowego nie oznacza jednak, że jest on gorszy. Po prostu lepiej sprawdza się w innych, rzadziej spotykanych okolicznościach. Przykładowo, z uwagi na niższą, korzystniejszą stawkę VAT dla urządzeń medycznych, wzięcie sprzętu w leasing finansowy, a nie operacyjny (gdzie stawka VAT zawsze wynosi 23%) może być bardziej opłacalne dla lekarzy. Należy w związku z tym dokładnie przemyśleć za i przeciw obu rozwiązań, a także zestawić je ze specyfiką prowadzonego biznesu, aby móc podjąć właściwą decyzję i cieszyć się oszczędnościami. 2 Źródło: https://www.egospodarka.pl/150509,GUS-przedsiebiorstwa-leasingowe-2017,1,39,1.html Leasing operacyjny a finansowy – podsumowanie Leasing to sposób finansowania zakupu narzędzi, maszyn, pojazdów i nie tylko, z którym powinien dobrze zaznajomić się każdy przedsiębiorca. Zarówno taki, który prowadzi działalność od dłuższego czasu, jak i początkujący, który dopiero stawia swoje pierwsze kroki w biznesie. Jego popularność (i to w bardzo wielu różnorodnych branżach) nie jest przypadkowa. Zarówno, jeśli chodzi o leasing operacyjny, jak i finansowy, można mówić o wygodzie i opłacalności takiego rozwiązania, zwłaszcza pod kątem optymalizacji podatkowej. Jednocześnie, jak już wspomniano, leasing operacyjny a finansowy to dość złożona kwestia. Między tymi dwoma typami leasingu występują dość znaczące różnice, więc najlepiej dowiedzieć się jak najwięcej na ich temat, a następnie zdecydować, który z nich będzie najkorzystniejszy w danej sytuacji. W przypadku, gdy nie jesteśmy pewni, jak poszczególne zasady związane z określonym typem leasingu (np. zaliczanie od razu przedmiotu leasingu do środków stałych w przypadku leasingu finansowego) wpłyną na możliwość rozliczenia się i utworzenia tarczy podatkowej, zawsze można skontaktować się z księgową lub innym ekspertem w tym zakresie. Przeczytaj także: Pożyczka leasingowa – czym różni się od leasingu? Leasing na samochód dla nowych firm Leasing zwrotny nieruchomości – istota operacji, korzyści