Sposoby weryfikacji tożsamości klienta przy pożyczce

Sposoby weryfikacji tożsamości klienta przy pożyczce

Każdy klient ubiegający się o pożyczkę musi przejść przez określone procedury. Wszystkie instytucje pozabankowe posiadają oficjalne regulaminy, zgodnie z którymi pożyczkobiorca, zanim otrzyma pozytywną decyzję, musi spełnić wszystkie zawarte w nich warunki. Podstawowe wymagania dotyczące pożyczki to zazwyczaj:

  • wiek od 21 do 70 lat (niektóre firmy oferują również pożyczki dostępne od lat 18),
  • posiadanie polskiego obywatelstwa,
  • ważny dowód osobisty,
  • zameldowanie na terenie Polski,
  • zdolność kredytowa,
  • indywidualne konto bankowe,
  • telefon komórkowy z polskim numerem,
  • adres e-mail.

Część firm pożyczkowych wymaga również okazania wyciągu z konta bankowego, zaświadczenia o wysokości dochodów lub dokumentu potwierdzającego wysokość emerytury lub renty. Wśród innych dokumentów może znaleźć się również deklaracja PIT-11 lub PIT-40 oraz dokument RMUA. Klient starający się o pożyczkę musi również posiadać pełną zdolność do czynności prawnych i nie może być w stanie upadłości konsumenckiej.

Wypełnianie wniosku i podstawowe sposoby weryfikacji klienta

Przy wypełnianiu wniosku pożyczkodawca ma obowiązek podać prawdziwe dane osobowe i inne wymagane informacje, które posłużą do weryfikacji klienta. We wniosku klient może spodziewać się prośby o udostępnienie następujących danych:

  • imię i nazwisko,
  • PESEL,
  • seria i numer dowodu osobistego,
  • dane adresowe,
  • stan cywilny,
  • liczba osób będących na utrzymaniu wnioskodawcy,
  • wysokość dochodów.

Weryfikacja tożsamości pożyczkobiorcy

Jeśli wniosek zostanie poprawnie wypełniony i zaakceptowany, następuje weryfikacja tożsamości wnioskodawcy. W przypadku pożyczkobiorcy, który nigdy wcześniej nie korzystał z usług danej instytucji i jest nowym klientem, firmy pożyczkowe stosują różne formy weryfikacji.

Weryfikacja za pomocą dowodu osobistego – Podstawowym źródłem informacji o kliencie są dane z dowodu osobistego. Oprócz podania we wniosku numeru i serii zazwyczaj wymagany jest również skan zawartych w nim danych.

Weryfikacja telefoniczna – Ten sposób weryfikacji wymaga podania aktualnego numeru telefonu, na który będzie mógł zadzwonić konsultant firmy pożyczkowej. Podczas rozmowy zweryfikuje informacje podane przez klienta, a także poinformuje go o przyznaniu pożyczki.

Weryfikacja za pomocą przelewu bankowego – Wnioskodawca zostaje poproszony o przelanie niewielkiej kwoty na konto bankowe podane przez pożyczkodawcę. Zazwyczaj jest to symboliczny 1 grosz lub 1 złoty. Przelewu należy dokonać z indywidualnego z konta, które nie jest dzielone ze współmałżonkiem ani nie jest rachunkiem firmowym.

Przelew ekspresowy – Jeśli do wykonania przelewu weryfikacyjnego klient skorzysta z platformy przelewów ekspresowych, wpłata zostanie zaksięgowana niemal natychmiast. Skorzystanie z platformy przelewów ekspresowych znacznie ułatwia i przyspiesza proces weryfikacji.

Weryfikacja za pomocą aplikacji (np. Instantor, Kontomatik lub KontoConnect) – Aby z niej skorzystać należy zalogować się na swoje konto bankowe za pomocą specjalnej podstrony. Aplikacja pobiera z konta podstawową historię przelewów oraz dane osobowe klienta, które służą do weryfikacji jego tożsamości, po czym następuje automatyczne wylogowanie. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko zweryfikować tożsamość, ale również wstępnie ocenić zdolność kredytową pożyczkobiorcy.

Sprawdzanie historii kredytowej

Sprawdzenie zgodności informacji i tożsamości wnioskodawcy to nie jedyne sposoby weryfikacji klienta. Kolejnym etapem jest sprawdzenie jego historii kredytowej. Firmy pożyczkowe do weryfikacji aktualnej sytuacji finansowej klienta oraz jego wiarygodności korzystają z informacji dostępnych w źródłach, takich jak: BIK – Biuro Informacji Kredytowej, BIG – Biuro Informacji Gospodarczej, KRD – Krajowy Rejestr Długów oraz ERIF.

W razie wątpliwości i pytań, warto skorzystać z pomocy specjalisty Habza Finanse – instytucji specjalizującej się w trudnych finansach i kredytach konsolidacyjnych. W przypadku posiadania kilku kredytów, indywidualny opiekun klienta wynegocjuje z bankiem konkurencyjne warunki umowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wypełnij wniosek online
To tylko 2 minuty

Wypełnij wniosek

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Zadzwoń teraz